Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Zemní plyn je pro účely pohonu automobilů stlačován a následně pomocí plnicích pistolí vtláčen do tlakových nádob vozidel. Princip je obdobný jako při čerpání benzínu či nafty a srovnatelná je i doba plnění, které zabere 3 – 5 minut. Zemní plyn ve stlačené podobě se nazývá CNG (Compressed natural gas) a stejně jako zemní plyn je tvořen z největší části metanem (95 – 100 %).
Motor konstruovaný pro pohon na CNG se oproti benzínovému motoru vyznačuje vyšším kompresním poměrem a tedy lepšími parametry. U osobních, dodávkových a užitkových vozidel je soustava tlakových nádob umístěna zpravidla pod vozidlem nebo zadními sedadly a nezabírá tedy zavazadlový prostor. Výhodou je i lepší startování za nízkých teplot nebo fakt, že CNG z auta nelze zcizit.
Zásoby zemního plynu jsou více než dvojnásobné oproti ropě a zemní plyn je přepravován již vybudovanými plynovody, takže se jeho využíváním rovněž snižuje počet nákladních cisteren na silnicích.
Tento způsob plnění CNG je vhodný především pro osobní automobily a lehká užitková vozidla, která nejsou v provozu nepřetržitě a parkují na stálém místě, například v garážích rodinných domů nebo ve firemních garážích. Instalace domácí plnicí stanice je jednoduchá a rychlá, zařízení lze instalovat všude, kde je zaveden plyn a elektřina. V případě potřeby lze zařízení snadno přemístit. Obsluha je stejně jednoduchá, jako na veřejné plnicí stanici. Plnění probíhá plně automaticky, při dosažení maximálního přípustného tlaku se zařízení vypne. Zařízení diagnostikuje provoz zařízení – vstupní a výstupní tlak, okolní teplotu a provozní hodiny. Cena CNG bývá nižší, než u veřejné plnicí stanice, protože její výše závisí pouze na ceně zemního plynu a elektřiny v místě plnění. Zařízení je vybaveno systémem automatického přerušení plnění při případném úniku plynu nebo porušení plnicí hadice. Uživatel není závislý na infrastruktuře plnicích stanic. Plnění probíhá zpravidla několik hodin, takže je vhodné jej provádět v době, kdy vozidlo není v provozu – například v nočních hodinách.
Majitelé vozidel na CNG mohou požádat o vydání zákaznické karty CNG CardCentrum. Kontakt na společnosti, které tyto karty vydávají, naleznete níže. Plnicí stanice CNG jsou většinou samoobslužné a v provozu 24 hodin denně. Po naplnění CNG neplatí držitel karty přímo u stanice, ale jednou měsíčně obdrží do schránky nebo emailu fakturu s výpisem všech plnění za uplynulé období.
Zemní plyn je oproti rozšířenějšímu LPG (zkapalnělý ropný plyn) lehčí než vzduch, takže se při případném úniku rozptýlí. Na rozdíl od kapalných paliv nehrozí ani kontaminace půdy či vody. A navíc není jedovatý. Vozidla na zemní plyn jsou tak obecně bezpečnější než ta na benzin, naftu nebo LPG. Z hlediska bezpečnosti řadí i hasiči zemní plyn až do IV. třídy nebezpečnosti, zatímco benzin a LPG do I. a naftu do III. třídy.
Tlakové nádoby na CNG jsou vyráběny z oceli, hliníku nebo z kompozitních materiálů a jsou velmi důkladně testovány. Praktické zkušenosti ukazují, že ani v případě havárie a masivní destrukce automobilu nedošlo k významnějšímu poškození plynových nádob.
Bezpečnost vozidel na zemní plyn je dlouhodobě zajištěna také díky řadě periodických kontrol a revizí plynového zařízení. CNG technologie jsou moderní, vyzkoušené a bezpečné. Proto také automobilky poskytují zájemcům stejné garance jako u benzinových nebo naftových vozidel.
Vozidla poháněná zemním plynem produkují výrazně méně škodlivin v porovnání s vozy na kapalná paliva, ať už jde o oxidy dusíku, oxid uhelnatý a uhličitý či pevné částice, ale také karcinogenní látky, jako polycyklické aromatické uhlovodíky, aldehydy nebo aromáty včetně benzenu. Jednoduchá molekula metanu totiž možnost tvorby karcinogenních polycyklických uhlovodíků vylučuje. CNG vozidla produkují o 20 – 25 % méně oxidu uhličitého oproti benzinu a o 10 – 15 % méně oproti naftě. Spaliny z motorů na zemní plyn neobsahují žádný oxid siřičitý a kouřivost, známá zejména z dieselových motorů, je u plynových pohonů prakticky eliminována. Zemní plyn nepředstavuje ani nebezpečí z hlediska znečištění půdy nebo vody. Navíc mají plynové motory tišší chod. Hluková zátěž CNG autobusů je vně vozidla o 50 % nižší a uvnitř o 60 – 70 % nižší ve srovnání s autobusem naftovým. Osobní automobily na CNG vykazují snížení hladiny hluku o přibližně 20 % oproti naftovým vozidlům.
Strategickým cílem Evropské unie je snižování emisí z dopravy, na což výrobci vozidel již nyní reagují vývojem dokonalejších motorů. Nové motory CNG EURO VI představují v současnosti nejatraktivnější alternativní způsob pohonu, který garantuje dosažení striktních emisních limitů oxidu uhličitého. Norma EURO VI představuje záruku dodržení emisních limitů po celou životnost vozu.
Z biologicky rozložitelných surovin, jako jsou odpadní látky z čističek odpadních vod, biologicky rozložitelné komunální odpady, zbytky z restaurací, odpad z potravinářského průmyslu nebo chlévská mrva, lze vyrobit bioplyn, který obsahuje asi 50 % metanu a 33 % oxidu uhličitého. Po jeho vyčištění získáme biometan, který je složením identický se zemním plynem, ale jeho výroba vykazuje negativní uhlíkovou stopu, jelikož by se skleníkové plyny z materiálů volně se rozkládajících na skládkách uvolňovaly do atmosféry. Biometanem lze nahradit zemní plyn bez nutnosti úprav technologií či plynárenské infrastruktury. V roce 2021 tvořil biometan 20 % veškerého CNG prodaného na veřejných plnicích stanicích v ČR.